Ds. Abraham Hellenbroekschool wint hoofdprijs op Kinderklimaattop

15 nov 2024, 14:11 Nieuws
image 10 66c475c3b4edf

ZWIJNDRECHT - Ds. Abraham Hellenbroekschool heeft de hoofdprijs gewonnen op de Kinderklimaattop

Door DuzoDorp georganiseerde Kinderklimaattop kent de hoofdprijs toe aan de Ds. Abraham Hellenbroekschool. Leerlingen Rabia, Lodewijk, Lars en Nathan hebben een innovatief energiesysteem ontwikkeld dat helpt om Zwijndrecht op een duurzame manier te beschermen tegen klimaatverandering, zoals overstromingen en hevige regenval.

Belang van de Kinderklimaattop

Elk jaar organiseert DuzaDorp de Kinderklimaattop, die basisschoolleerlingen een platform biedt om hun ideeën voor een klimaatbestendiger Zwijndrecht te presenteren. Dit jaar lag de nadruk op het bedenken van oplossingen voor zowel extreme droogte als zware regenval, die steeds vaker voorkomen in het licht van klimaatverandering.

Innovatieve ideeën van jonge ontwerpers

De deelnemende teams presenteren verschillende originele en uitvoerbare ideeën, waaronder het vergroenen van schoolpleinen, het verbeteren van de waterdoorlatendheid in openbare ruimtes en het opvangen van regenwater om overstromingen tegen te gaan. De deelnemers werden begeleid door DuzaDorp, een organisatie die kinderen op een speelse en leerzame manier betrekt bij duurzaamheid.

Beoordelingscriteria en winnaar

De voorstellen werden beoordeeld op creativiteit, haalbaarheid en de potentiële impact op de klimaatbestendigheid van Zwijndrecht. Het ontwerp van de Ds. Abraham Hellenbroekschool sprong in het oog vanwege de integratie van duurzame energiebronnen, het gebruik van bomen en dijken en een systeem om zowel wateroverlast als droogte tegen te gaan.

Prijs en mogelijke toepassingen

De winnaars hebben een geldprijs ontvangen die kan worden besteed aan de implementatie van klimaatadaptieve maatregelen in hun eigen schoolomgeving, zoals het vergroenen van het schoolplein, het aanleggen van regenwateropvangsystemen en het verbeteren van de waterdoorlatendheid van de grond. Dit geeft de leerlingen de mogelijkheid om hun ideeën werkelijkheid te laten worden en actief bij te dragen aan de verduurzaming van hun omgeving.